‘Spellen gaan niet alleen over schieten en grote borsten’

11-3-2014 / Randstad Vandaag, Erasmus Universiteit / In spellen hebben transgenders of homoseksuelen geen rol. Het idee van meer seksuele diversiteit in spellen werd afgelopen weekend onderzocht in de Games 4 Diversity Jam in het kantoor van Amnesty International in Amsterdam. / Lees het hier

Net als bij een muziekjam was het doel inspireren en verbinden. Vijftig kenners kwamen samen onder het motto: ‘Niet praten, maar doen’. Het waren grotendeels professionals uit de game-industrie en daarnaast journalisten en studenten. Binnen 24 uur hadden sommigen al een concept voor een sekseneutrale game klaar.

De organisator van het event, Menno Deen, studeerde nieuwe media en digitale cultuur in Utrecht en raakte geïnteresseerd in het onderwerp diversiteit door het vak vrouwenstudies. Hij houdt vaker Games 4 Jams over verschillende onderwerpen, bijvoorbeeld Games 4 health. Maar afgelopen weekend lag de focus op seksuele diversiteit en de rol van de vrouw in spelletjes. Mario die de hulpeloze prinses redt, hunks met onrealistisch grote spierballen en vrouwen met Barbielichamen die er meer voor de sier zijn dan voor iets anders. In games zijn voornamelijk alfamannetjes te zien en vrouwen of homoseksuelen krijgen vrijwel nooit een serieuze rol. Het lijkt allemaal behoorlijk ouderwets en stereotype, en in de gamewereld is er wat diversiteit betreft nog niet veel vooruitgang geboekt. Deen legt uit hoe dat zit: ‘Games lopen achter op andere genres zoals televisie, maar dat is helemaal niet erg. De industrie bestaat pas een jaar of veertig en rond 1980 begon de populariteit pas. Het is een genre dat nog veel kan groeien en daar proberen we aan bij te dragen.’

Deen stelt dat er de afgelopen jaren meer interesse is in diversiteit in games, dat merkt hij op congressen en in de media. Met zijn jamsessie wil hij een signaal afgeven aan de game industrie: ‘Spellen gaan niet alleen maar over schieten en grote borsten.’ Spellen kunnen ook realistischere vrouwen in de hoofdrol hebben, of over homoseksualiteit gaan. Hij wilde niet alleen maar brainstormen, dus werd er hard gewerkt aan concepten voor spelletjes. Eén van de concrete resultaten is de game Queer dat als publieksfavoriet werd gekozen. Het is een rollenspel waarin de speler de wereld kan verkennen in de huid van drie personages met verschillende seksuele geaardheid. Gebaseerd op de geaardheid krijgen de karakters wisselende reacties in de wereld van de game, niet altijd even positief. Het spel probeert zo te laten zien dat het leven van mensen die niet heteroseksueel zijn soms best lastig is. Concepten van spellen die uit jamsessies ontstaan, worden achteraf vaak uitgewerkt tot volwaardige game.

Zijn volgende Jamsessie vindt plaats in San Francisco, eind maart. Daar hoopt hij zijn zoektocht iets te vernauwen en meer focus aan te brengen in de resultaten. Het doel zal zijn om de diversiteit aan te brengen in de gameplay, ofwel de manier waarop een spel gespeeld wordt, en niet zozeer in hoe het spel er grafisch uit ziet. Zelf ontwikkelt Deen ook spelletjes met zijn onafhankelijke gamestudio Lapp. ‘Ik raak altijd erg geïnspireerd door game-jams en zie elementen die ik weer kan aanscherpen.’ Hij hoopt dat door jamsessies te houden en erover te vertellen op congressen, het idee van meer diversiteit zich als een olievlek zal verspreiden door de industrie. Enerzijds omdat er professionelen van gamestudios meedoen aan zijn jams en anderzijds omdat hij nu voorbeelden van spelletjes met meer diversiteit kan aandragen.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s