Recensie – South Park neemt gamer in de maling

11-3-2014 / Randstad Vandaag, Erasmus Universiteit / Lieflijke harpmuziek begint te spelen terwijl er in glanzende middeleeuwse letters te lezen is: ‘Stick of Truth’. Het Southpark spel, dat afgelopen week uitkwam, begint meteen met een moddervette knipoog naar elk gemiddeld ander spel. / Lees het hier

Het verhaal gaat over een strijd tussen goed en kwaad, een gevecht om een relikwie, The Stick of Truth, dat macht over het universum geeft en een witte tovenaar die de mensheid probeert te redden. Hij heeft JOU hulp nodig. Nadat de overgedramatiseerde intro voorbij is, ziet de speler zichzelf terug in een huis in Southpark, net verhuisd, vader is onverbiddelijk: ‘Het was geen suggestie, maar een commando, ga naar buiten en vriendjes maken, NU!’

South Park begon ooit met een kort animatie filmpje van makers Trey Parker en Matt Stone, één daarvan was in 1995 de eerste echte viral video op internet en leidde uiteindelijk tot de productie van de tekenfilmserie. South Park debuteerde in 1997 op Comedy Central en is sindsdien één van de best bekeken series van het kanaal. De donkere en absurde satire van de makers was nieuw voor het publiek en sloeg in als een bom. Parker en Stone reageren in de afleveringen vaak op recente gebeurtenissen in de wereld en leveren keiharde maatschappijkritiek. Vooral beroemdheden, religies, bedrijven, films en spellen moeten eraan geloven. Naast de tekenfilm is er in 1999 een succesvolle film in de bioscoop geweest. Verder werden er eerder spelletjes gemaakt van de serie, maar die waren minder succesvol. Het waren saaie ‘point and click’ games, en simpele kartspelletjes die te weinig van de speler vroegen. De makers verklaren in een interview in The Guardian dat ze dit keer daarom zeer betrokken waren bij het productieproces van het spel. Het resultaat is een interactieve versie van de South Park wereld, waarin de speler met een geheel eigen karakter de choquerende en slimme humor kan beleven.

Southpark8

Tijdens het spelen van de game wordt duidelijk dat Parker en Stone gebruik hebben gemaakt van alle mogelijkheden die het nieuwe medium biedt. Ze plagen de speler waar het maar kan. Bijvoorbeeld als die zijn naam moet invullen. De gemiddelde persoon zal er wel even de tijd voor nemen, want hoe zou jou personage in South Park heten? Maar de altijd manipulatieve en onuitstaanbare Eric Cartman, één van de vier hoofdrolspelers in de serie, reageert als volgt: ‘You entered ‘Douchebag’, is that correct?’. Wat in het toneel weleens de ‘derde muur’ wordt genoemd, de scheidingslijn tussen publiek en toneel, valt in het spel weg, een weinig voorkomend concept in de gamewereld. Wie tijdens het spelen willekeurig op ontdekkingstocht gaat door South Park krijgt af en toe te horen dat er ook nog een spel gespeeld moet worden met een doel. Waar de kijker normaal inactief op de bank zit en zelf kan beslissen of de parodie ook op hem betrekking heeft, is de satire dit keer voor een groot deel op de speler gericht.

Inhoudelijk is het spel een klassieke ‘turnbased RPG’, ofwel een game met rollenspellen, waarbij de gevechten via beurten gaan. Er valt te kiezen uit vier soorten karakters: de strijder, de tovenaar, de dief en de jood. Allen hebben speciale vaardigheden, zoals de jood, die heeft de ‘sling of David’, omschreven als ‘gooit de eerste steen naar de vijand’. Een hele speciale vaardigheid is een enorme scheet waarmee vijanden en obstakels uit de weg geblazen worden. Een knipoog naar de ‘dragonshout’ in het spel Skyrim, waarbij de speler met een enorme schreeuw tegenstanders omver kan blazen. Zo komen er veel elementen uit andere spellen en films op een komische manier in voor. Zoals de nutteloze objecten die overal in laatjes en kistjes te vinden zijn, een veelvoorkomend fenomeen in het RPG-genre. Zoals een Antonio Banderas liefdespoppetje met de omschrijving: ‘Met zeer realistische borstharen van echte Spanjaarden’.

South Park staat erom bekend altijd de grenzen van het acceptabele op te zoeken en daardoor zijn in  Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Australië bepaalde delen van het spel gecensureerd. Het gaat om zeven scènes. In één daarvan is er een spel waarbij een arts een abortus moet uitvoeren. De makers vonden het jammer, maar hebben van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de censor belachelijk te maken, en in plaats van de scènes zijn er nu teksten te zien. Speluitgever Ubisoft, die de maatregelen voorstelde, zegt dat het om marketingredenen was. Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het bij de game-industrie meestal om zeer veel geweld gaat, wat inmiddels redelijk geaccepteerd is. De branche is niet gewend aan sociaal-gevoelige onderwerpen, die in de tv-serie wel gewoon voorkomen en goedgekeurd zijn.

Southpark16

Het gaat alleen om een aantal korte scènes en het spel blijft prima overeind zonder. De humor en kritiek zit op genoeg andere plekken. Zo zijn je vrienden te vinden in een ‘collectables’ tabblad, een grap over de vriendjesverzameldrift van veel mensen op Facebook. Spellen met zoveel humor zijn bijna niet te vinden. Spelmaker Bethesda wil nog weleens wat absurdistische grappen maken, en in sommige onafhankelijk gemaakte spellen is er ruimte voor wat gekkigheid. Maar Parker en Stone hebben zich hierbij in één keer gevestigd als de meest humorvolle gamemakers allertijden.

Het spel is sinds 7 maart te verkrijgen voor € 59,95 voor de Xbox360 en Playstation 3 en € 41,99 voor de PC.